Balans bij voeding

door 26nov,18

Balans bij voeding

Voeding, week 2

Ook met eten en drinken geldt dat er een goede balans moet zijn met wat je eet en drinkt en hetgeen je werkelijk nodig hebt om je lichaam goed te onderhouden, te laten herstellen van alle inspanningen en natuurlijk ook wat je nodig hebt om door de dag heen je taken uit te voeren.

Wat je verbruikt kun je eenvoudig achterhalen. Je kunt uitrekenen wat je basisbehoefte is om je lichaam in stand te houden en daarnaast kun je een schatting maken van wat je aan extra energie nodig hebt voor het uitvoeren van al je activiteiten door de dag heen.

Voor het uitrekenen van je basale metabolisme (energieverbruik in rust) kun je de formules gebruiken die ik hieronder noteer. Er zijn twee manieren, ze lijken heel erg op elkaar.

Ik heb ook een link toegevoegd naar een website waar je door het invullen van je gewicht, je lengte en je leeftijd maar op de knop hoeft te drukken om te weten wat je energieverbruik in rust is.

Voeding

Deze cursus is geen dieetcursus, je wordt niet gewogen of gecontroleerd. We helpen je ontdekken hoe jouw balans tussen energie innemen en verbruiken er uit ziet. Daarna is het jouw keuze.

Uitrekenen

Je kunt uitrekenen wat je energieverbruik in rust is, er is een formule Harris Benedict.

Daarna is er ook nog een methode Roza en Shizgal. Dat is een feite eenzelfde methode als de eerste maar er zijn meer onderzoeksresultaten die er aan ten grondslag liggen.
Ik heb een link naar een website toegevoegd waarbij je door het invullen van je persoonlijke gegevens snel kunt zien wat je behoefte is. Je zult zien dat er weinig verschil is.

Harris en Benedict-formule

De originele Harris en Benedict-formule uit 1919 luidt:
Voor mannen66,4730 + (13,7516 X G) + (5,0033 X H) – (6,7550 X L)
Voor vrouwen655,0955 + (9,5634 X G) + (1,8496 X H) – (4,6756 X L)

Roza en Shizgal-formule

De herziene Harris en Benedict- formule van Roza en Shizgal uit 1984 luidt:
Voor mannen: 88,362 + (13,397 X G) + (4,799 X H) – (5,677 X L)
Voor vrouwen: 447,593 + (9,247 X G) + (3,098 X H) – (4,33 X L)

Maastricht UMC+

De Universiteit van Maastricht geeft op haar site de mogelijkheid zelf snel en gemakkelijk uit te rekenen wat je energieverbruik in rust is.

Ga naar Uitrekenen 

Energieverbruik activiteiten

 

Met de onderstaande tabel kun je berekenen hoeveel calorieën je verbrand tijdens je dagelijkse bezigheden:
1. Slapen: 46 kcal per uur
2. Tv kijken: 53 kcal per uur
3. Zoenen: 68 kcal per uur
4. Werken achter de computer: 102 kcal per uur
5. Auto rijden: 120 kcal per uur
6. Winkelen: 135 kcal per uur
7. Eten: 140 kcal per uur
8. Koken: 186 kcal per uur
9. Wandelen: 230 kcal per uur
10. Trap lopen: 600 kcal per uur

Sporten
1. Krachttraining (licht): 224 kcal per uur
2. Yoga (licht): 300 kcal per uur
3. Dansen: 410 kcal per uur
4. Krachttraing (middel): 446 kcal per uur
5. Zwemmen: 520 kcal per uur
6. Snel fietsen: 530 kcal per
7. Cardio/kracht groepsles: 540 kcal per uur
8. Boxen: 670 kcal per uur
9. Hardlopen: 940 kcal per uur

Gebruik dit lijstje ter informatie, ga er niet mee rekenen, want daar komt nog veel meer bij kijken.

We bespreken dat later.

0 reacties